29 November 2008

Noor Azam Abdul Aziz


Aku kenali pelajar ini lebih dulu dari rakan-rakan yang lain.Ia bermula pada satu pagi ketika hari pertama mendaftarkan diri.Aku baru sampai ke Bangunan Sri Pantai dan terus berjalan mundar mandir di kaki lima bangunan tersebut sambil memerhati kehadiran pelajar-pelajar baru yang lain.Ia satu pagi yang sibuk.Mataku meliar melihat sekitar bangunan agar ia menjadi petanda nanti untuk diingat.

Tidak lama kemudian mataku tertancap ke arah seorang pelajar lelaki berpakaian serba putih yang pada fikiranku mestilah pelajar baru juga sepertiku.Pelajar tersebut menegurku dan memberi salam.Kami bertukar salam dan senyum.Dia memperkenalkan diri sebagai Azam dan begitu juga aku.Perkenalan singkat itu habis di situ kerana kami perlu mendaftar segera untuk mengetahui kelas.

Ketika sebulan telah berlalu barulah aku tahu Azam juga tinggal di asrama di Kg Kerinchi.Dia masuk di tingkatan 5.Azam yang kukenal seorang yang smart,murah dengan senyum dan suka berjenaka.Kekadang kami juga berbual mengenai hal-hal semasa.Aku tidak tahu samada benar atau tidak Azam juga sepupu kepada rakan sekelasku Rozila.

Sehinggalah aku menamatkan STPM akhir 1989 aku masih lagi berhubung dengan Azam.Waktu itu aku bekerja di sebuah kilang di Jalan Bangsar dan Masjid al-Rahman Universiti Malaya merupakan tempat aku biasa beriktikaf.Kekadang kami berjumpa di masjid tersebut.Ada sekali Azam dan aku beriktikaf dan tidur di situ.Malam itu kami berbaring sambil bercerita pengalaman peribadi.Ada juga menyentuh tentang F yang juga rakan sekelas nya waktu di form 5.Fikiranku masa itu memang tidak boleh melupakan F tapi takdirnya aku sendiri telah mengambil jalan untuk melupakannya.Kepada Azam aku menyatakan kesal kerana menyebabkan gadis itu kecewa dengan sikapku.Azam pernah mengkhabarkan kepadaku bahawa dia pernah terserempak F di Kota Bahru.Kelantan.

Kini sudah hampir 18 tahun aku masih dapat berhubung dengan Azam.Sudah bekeluarga dan punyai 3 orang anak.Perangainya masih seperti dulu.Sentiasa ceria dan suka berjenaka.Kepada Azam terima kasih kerana masih mengingatiku dan berhubung.InsyaAllah dipanjangkan umur kita pasti bersua.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...