27 November 2008

1989 :Pelajar baru bertudung labuh

Ketika aku di upper six cabaran belajar menjadi semakin sukar.Kena revise nota lower six dalam masa yang sama subject upper six pun kena catch up jugak.Terasa macam balik ke universiti (pernah menuntut di ITM).Tapi syukur aku mempunyai grup study yang kesemuanya lelaki.Kadang-kadang grup study ini pun bertukar-tukar jadi masing-masing mempunyai idea tersendiri bagaimana hendak menjawab soalan.Antaranya Meor Shahrom (sekarang wartawan di TV3) dan Azman rakanku dari Kuala Kangsar, Perak yang suka berjenaka andaikata kami dah mula boring.Dan seorang lagi yang tidak aku ingat namanya.
Kesibukan aku dengan geng study membuat aku lupa rupa-rupanya ada seorang pelajar perempuan telah meneruskan pelajarannya dan masuk ditempatkan sekelas denganku (6 Atas 3 Syariah).Mengikuti jejak rakannya yang juga melompat ke 6 atas bagi menghabiskan STPMnya seawal mungkin.Banyak kerjalah kena buat.Tapi private school macam ini tidak ada masalah ,tidak perlu ke lower six dulu.Dan dari situ aku mengenalinya dari rakan, gadis itu bernama Fadilah Kamal Arifin.Berasal dari Padang Tengku,Kuala Lipis Pahang,katanya anak anggota polis di sana.
Aku hanya perasan pelajar tersebut di tingkatan 5 pada tahun 1988 dulu sebabnya dia bertudung labuh.Memang aku obses kalau ternampak pelajar bertudung labuh.Apa lagi yang mengenakan tuduh labuh berwarna hitam.Mungkin kerana aku pernah mengenali seseorang seawal remajaku dan mungkin juga mengimbau kenangan bersama Al-Arqam sekitar 1985-1986 dulu.
Selama hampir setahun aku di 6 atas aku tidak ingat bila pula aku mula dikaitkan dengan gadis tadi yang juga rakan sekelas.Rakan rapat mula memperkatakan tentang aku dengan F.Ada hubungan istimewa ker?Sebenarnya aku tidak pernah sekalipun mempunyai apa-apa hubungan dengan F.Hanya kerana itu semua berlaku tanpa dirancang dan rakan-rakan lain pula melihat dari perspektif yang berbeza.Memang aku akui semua itu berlaku di depan mata mereka jadi tidak salah mereka pula meneka.
Sebenarnya F meminati kumpulan agama jemaah Al-Arqam.F selalu bertanya mengenai perkembangan jemaah ini dariku.Aku pula pernah terlibat dengan Al-Arqam,jadi segala maklumat tentang jemaah ini sedikit sebanyak memang kutahu.Namun aku tidaklah mahu dikaitkan dengan Al-Arqam walaupun aku masih punyai ramai sahabat-sahabat dalam jemaah ini.Pengalaman bergaul dengan berbagai kumpulan Islamiah membuatkan aku lebih terbuka.Segalanya bermula dengan Islam.Terpulanglah uslub perjuangannya yang macam mana.Asal tidak dengki mendengki antara jemaah.
Dan jika ada masa terluang rakanku Rohaizad kenalan dari Batu Kikir,N.Sembilan (siswa Universiti Malaya ketika itu) akan mengajakku menyertai usrah dan kuliah fardhu ain anjuran jemaah Al-Arqam di Jalan Universiti.Di situ aku juga mendapati F turut hadir bersama.Aku pernah beritahu Rohaizad tentang F yang berminat dengan Al-Arqam dan selalu juga bertanya kepadaku mengenainya.Mulanya hanyalah pertanyaan biasa dan aku menganggap F seperti juga rakan yang lain.Oleh kerana selalu juga kami bertukar pandangan dan ada rakan yang perasan tentang itu,aku mula dikaitkan dengan F.
Itulah cerita awalnya sehinggalah kami dilihat oleh rakan lain dengan penuh tanda soal.Meor Shahrom,Azman rakan sekelas pula kadang-kadang mengusikku,mengapa tidak menjadikan F istimewa.MasyaAllah,aku tidak pernah terniat berlajar di sini sambil memikat anak dara orang.Tapi kadang-kadang bila selalu sangat diusik hati jadi terkesan jugak.
Tambahan pula aku ni berat mulut sikit jadi kemungkinan rakan menganggap aku merahsiakan sesuatu.Namun jauh di sudut hati aku mula menyukai pelajar bertudung labuh ini.Walaupun di kelasku waktu itu telah ada seorang dua yang memakai tudung labuh tapi aku tidak boleh mengalihkan ingatan terhadap F.Dan sejak itu aku memang meminatinya.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...