06 November 2008

Yayasan Anda Akademik 1988 -1989

Awal 1988,aku memulakan hariku bergelar pelajar.Kali terakhir yakni hampir 5 tahun dulu aku menyarung baju putih dan berseluar panjang warna hijau.Kini aku kembali mengenakan pakaian serupa.Bezanya penampilanku sudah jauh berbeza.Aku tidak dapat lari dari mengenakan serban di kepala.Entah mengapa ia semacam menjadi pakaian rasmiku ketika itu.Kadangkala aku bosan namun kerap juga terasa tidak lengkap jika tidak memakai serban.

Aku tidak seperti pemuda sebaya ketika itu.Terasa bagai terperangkap dari dunia luar.Tapi ada juga kesan yang besar terhadap diriku yang aku patut syukuri.Ya itu kesan yang dalam.Manakan tidak ! sekurang-kurangnya aku berjaya mengelak dari berada di tempat yang tidak sepatutnya.Lepak tidak mengira tempat dan masa.

Pada mulanya memang terasa janggal menjadi pelajar dengan memakai serban.Suasana amat janggal sangat.Dapatkah pelajar lain menerima dan yang lebih penting dapatkah pihak guru,pengurusan sekolah terima pelajar sepertiku.Pada masa itu aku cuba tidak memikirkan sangat hal ini.Apa akan terjadi aku hanya berserah.Niatku bukan untuk mencabar.Aku teruskan dengan memakai baju melayu dan berserban dan berseluar hijau.Ganjil.Tapi Alhamdulillah aku tidak menerima apa-apa teguran dari pihak pengurusan cuma ada seorang guru yang menegur dan meminta aku berpakaian kemas sedikit.

Aku dimasukkan ke kelas 6B1.Seronok.Ramai pelajar lelaki melebihi perempuan.Walaupun usiaku dah hampir 23 tahun tapi nampak macam remaja belasan tahun jadi tidaklah sangat terasa jarak fizikal kami.

Aku suka belajar di sini.Di samping dapat mengenali rakan baru apa yang lebih menyeronokkan ialah aku dapat mengenali suasana amalan Islam secara berkumpulan atau jamaah.Ada yang pro Tabligh,Al-Arqam,PAS,Sahabat,ABIM,JIM,IRC dan macam-macam lagi.(Kebanyakannya dah tak ingat).Namun kami bersikap terbuka apabila tiba percanggahan ideologi jamaah.Kami pun bukanlah ahli atau terikat dengan usrah jamaah masing-masing untuk menegakkan pendapat.Begitu juga di kalangan pelajar perempuan ada yang terlibat dengan usrah-usrah jamaah masing-masing.Aku suka keadaan itu kerana hidup di kota besar pada ketika itu setidak-tidaknya aku dan mereka terkawal oleh keinginan remaja atau pengaruh luar.

Di kelas aku hanya mahu dipanggil along saja.Aku rasa aku lebih berusia daripada mereka dari segi umur.Rakan sekelas pula rata-rata baru menamatkan SPM.Mungkin tidak berpuashati dengan result yang diterima atau belum menerima tawaran melanjutkan pelajaran di sekolah kerajaan lalu mereka memilih private school untuk mengambil STPM.

Aku duduk barisan paling hadapan.Bersebelahan kananku rakan dari Batang Berjuntai,Selangor.Zulkifli namanya.Berkacamata dan bersongkok hitam.Kadang-kadang aku panggil Zul atau Ucu atau acu.Belakangku Din (budak Serting Ulu) dan Haris (Ampang).Macam biasalah di kelas aku tidak berapa rapat dengan pelajar perempuan.Jadi seorang dua saja yang aku ingat.

Tahun 1988 adalah tahun penting dalam perubahan hidupku.Dari situ aku mengenali ragam manusia dan kelemahan diri.Sebelum ini aku tidak banyak bercakap (berat mulut),pendiam di kelas.Itu sifat yang belum berjaya sepenuhnya kubuangkan dari diri ini.Tapi bila berada di kalangan rakan yang mesra begitu sedikit sebanyak aku dapat menyingkirkan juga kelemahanku itu.

Di kelas walaupun aku mengenakan serban tetapi sebenarnya aku tidaklah berasa terasing.Pelajar yang lain juga memakai songkok,ketayap dan ada juga yang kadangkala memakai serban.Aku tidaklah menganggap diriku baik.Tapi bila mengenakan cara berpakaian begitu aku segan dan setidak-tidaknya menjauhkan diri dari berkelakuan tidak senonoh.

Di kalangan guru dan pensyarah mereka tidak membezakan kami.Semuanya sama.Lagipun tradisi private school seperti YAA ini punya sejarah tersendiri kerana di sini adalah markas ABIM dan opis tempat Datuk Seri Anwar Ibrahim dulu berjuang.DSAI dan rakan-rakannya dalam ABIMlah yang mengasaskan YAA.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...