19 November 2008

Fabian.

Seorang pelajar keturunan Tamil tapi beragama Kristian,anak kakitangan Telekom Jalan Pantai Baru,KL..Aku mesra memanggilnya dengan nama Fabian saja.Asal namanya panjang sangat.Aku tertarik dengan rakan sekelasku ini.Mudah tersenyum dan mesra.Pandai bergaul dengan pelajar lain yang bukan sebangsa dengannnya.Seingat aku hanya ada dua saja pelajar Tamil di kelas 6B1 ketika itu.Aku tertarik dengan Fabian kerana pelajar ini adalah satu-satunya pelajar yang berminat mengetahui perjalanan hidupku.

Entah macam mana Fabian ni suka sangat bertanya perihal peribadiku.Aku tak kisah sangat.Lagipun dia tanya perkara berkaitan dengan apa yang aku sedang lakukan.Umpama kenapa aku pakai serban,kenapa bercelak,kenapa sembahyang..banyak lagilah.Bab bercelak tu aku hanya amalkan sekali sekala saja.Lagipun sunat dan sunnah Nabi.Tapi ada jugak rakan pelajar lain yang amalkan.

Ada juga aku bertandang ke rumah Fabian.Dia selalu mengajak tapi aku kadangkala menolak jugak sebabnya aku ni bukan suka berjalan.Namun ada juga aku pergi ke rumah Fabian.Bila aku masuk ke dalam rumahnya barulah aku tahu Fabian dan keluarganya mengamalkan Kristian Protestan.Di dinding rumah penuh dengan gambar dan objek Jesus (katanya la..).Aku selamba jer masuk rumah Fabian.Selepas berkenalan dengan keluarga mereka ternyata mereka sedikit segan kerana Fabian berkawan dengan aku yang pakai serban.

Penghujung Disember 1989 aku masih di Kuala Lumpur setelah menamatkan STPM,satu petang ketika aku dan rakan sewa serumah ke surau untuk solat Maghrib aku nampak seorang pemuda berpakaian putih dan berserban putih,kelibatnya macam pernah kujumpa.Bila kuhampiri dan memberi salam barulah aku tahu.Fabian ketika itu telah menganut Islam.SubhanaAllah !!!

Aku bertanya kepadanya tidakkah keluarganya menentang.Alhamdulillah katanya semuanya dimudahkan Allah.Terkenang aku di awal 1988 rupanya Fabian berminat dengan Islam.Patutlah dia bertanya banyak perkara denganku mengenai Islam.Semoga Fabian menjadi pemuda yang soleh.InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...