11 March 2009

Hidayah



Aku bukanlah manusia sempurna, namun aku menginginkan kesempuraan itu menjengah di dalam hidupku dan seterusnya mewarnai laluan hidup yang akan aku tempuh pada masa hadapan.Tuhan aku telah mencariMu dan Engkau telah memilihku.Telah aku intai pengertian di sebalik namaMu yang agung.Waktu kecilku aku selalu berharap agar dapat mengenali-Mu seperti rakan-rakan ku yang  selalu menyebut nama-Mu sewaktu mereka teringatkan Mu.

Aku anak kecil itu yang akan merenung langit malam dan siang mencari bukti hadir Mu.Di mana Engkau waktu itu.Aku memandang hijau bukit dan biru langit mencari ayat-ayat Mu.Ya Tuhan, Engkau  lebih tahu  bahawa aku anak kecil itu yang selalu memikirkan tentang agama Mu.Ingin merasai nikmat disayangi dan mencintai nama Mu.Aku kadang-kadang jadi takut menyebut nama agung itu.Namun dalam hati betapa degup jantung ini berani mengucapkannya.

Perjalanan mencari hidayah Mu pasti telah Engkau takdirkan akan sampai ke noktahnya.Di hujung sana bahkan selama itu telah Engkau hamparkannya untuk aku.Aku yang buta.Akhirnya telah Engkau lembutkan hati ini untuk tunduk patuh kepada Mu.

Selama ini yang kurenungkan adalah ayat-ayatMu.Engkau pemilik alam semesta maha luas hingga langit ke tujuh.Engkaulah segala-galanya raja di alam ini.Segala-galanya yang tersimpan dalam kenangan ini adalah bukti kasih-sayangMu wahai Tuhan.Dan aku ingin menjadi insan sempurna lagi kamil.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...