07 September 2008

Ramadhan sepintas lalu

Ramadhan

Aku telah melalui bulan mulia dalam Islam ini sejak aku bergelar muslim bertahun-tahun yang lalu.Seingat aku,aku pernah merakamkan dalam bentuk sajak tentang bulan Ramadhan.Ya sajak itu masih lagi aku simpan.Dalam sebuah buku yang menjadi rujukan hari-hari aku melalui hidup sebagai muslim.

Ketika kecil aku pernah juga ikut berpuasa.Aku minta ibu sediakan makan dan minumku kerana aku ingin mengikut rakan melayuku berpuasa.Tapi tidaklah ia menjadi kenyataan kerana duniaku pada masa itu hanyalah keseronokan.Ayah pula telah membelikan ku sepasang baju Melayu berwarna biru,sampin dan songkok.Kalau tidak silap ketika itu aku berada di darjah dua.ayah mahu aku menyambut hari raya bersama-sama dengan rakan yang lain.Walaupun pada ketika itu aku bukan Muslim.
Satu istimewa bulan ini ialah solat tarawih pada malamnya.Setiap masjid di negara akan dipenuhi dengan jamaah yang ingin bertarawih.Aku seperti biasalah turut bertarawih juga.Namun pada peringkat awal dulu tidaklah penuh sebulan aku bertarawih.Penat.Dulu tarawih 21 rakaat (termasuk witir).Kalau dulu aku hanya sebagai makmun ,kini kenalah pikul tanggungjawab kerana sudah bergelar ketua keluarga.Tapi bagiku solat di masjid lagi menyeronokkan kerana rasa penat tidak terasa sangat
Mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kepada kita semua.Dikuatkan azam dan tabah melaksanakan segala tuntutan agama.Semoga Allah meredhai.InsyaAllah

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...