23 September 2008

Pencarian yang tak pernah terhenti

Aku begitu dahagakan ilmu-ilmu agama.Pada Pakcik Me aku luahkan cetusan yang membara sejak sekian lama aku mendalami Islam.Sekali kudakap Islam ini,aku akan pastikan diriku faham segala-galanya.Setidak-tidaknya untuk diri sendiri.Aku bersyukur sejak mula mendapat hidayah aku dicampakkan di kalangan mereka yang membantu aku mengenal Islam dari pelbagai sudut.Betapa kerdilnya diri bila menghadiri majlis-majlis ilmu.

Aku tidak mendapatkannya secara formal.Bagiku masjid sudah memadai tempat menimba ilmu.Selebihnya rahmat dari Allah.Syukurku padaMu Tuhan.Sesungguhnya aku juga insan yang maha lemah.Tidak terdaya memahami setiap ujian yang datang.Mengharap dan berdoa.Tawakal selebihnya.Jika dibandingkan diri ini dulunya....masyaAllah.

Pakcik Me mengalu-alukan niatku.Di rumah, Pakcik Me punyai anak-anak murid sekampung yang bertandang untuk mengaji Muqaddam dan Al-Qur'an.Dalam usianya mencecah 60 tahun orang tua itu masih gigih mengajar dan berkongsi ilmu al-Qur'an.Aku tidak terkecuali. 


Tapi belum habis sehari berlalu Pakcik Me menyerahkan tanggungjawab kepadaku untuk mengajar anak muridnya.Aku terkedu.Katanya aku sudah layak mengajar.Aku akur tapi setakat mengajar Muqaddam dan hukum tajwid.

Pada masa itulah aku rindukan kelas pengajian agama di masjid.Pakcik Me beritahu jika aku mahu Masjid Jamek Gua Musang selalu adakan kuliah agama.Seingat aku kecuali hari Rabu tiada kelas dijalankan.Suasana akan lebih rancak dengan kuliah dari pukul 10.00 pagi hingga ke malam selepas Isya' pada hari Jumaat.Jauh.Lapan kilometer dari kampung.Tapi situlah satu-satunya "taman-taman syurga" yang ada di kedaerahan ini ketika itu.

4 comments:

  1. salam... selamat aidilfitri 2008

    ReplyDelete
  2. ya salam untuk ijad juga...moga ramadhan ini telah mendewasakan kita dalam taqarrub ilallah

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya. Have a wonderful time. God Bless.

    ReplyDelete
  4. thanks venus66...may Hari Raya gives us a happy life and good relationship between all races in this country.

    ReplyDelete

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Dapat Hadiah Dari Ayah

Sejak dulu lagi aku terpaut pada beberapa lagu hits The Beatles, bertajuk And I Love Her , I Will dan Till There Was You dan Yesterday ...