22 September 2008

Aku Perantau

Awal tahun 1987 aku berada di suatu daerah di hulu Negeri Kelantan. Daerah Gua Musang. Di kampung saudara jauh sebelah ayahku. Namanya Pakcik Mat Johan.Abang kepada pakcik ini adalah Batin Manaf yang kuceritakan pada awal tulisan bersama ayahku ditangkap komunis ketika mereka remaja dulu.Pak cik Johan telah berkahwin dengan wanita sebelah sini yang kupanggil makcik Siti.

Aku nyatakan hasrat ingin mencari keluarga angkat di Kampung Batu Papan ini kepada pakcikku. Alhamdulillah tidak lama kemudian ada satu keluarga tiga beranak yang sudi mengambilku menjadi anak angkat.

Kepada keluarga angkatku aku ceritakan bahawa tujuan aku mengikuti pakcik Johan ke situ adalah semata-mata handak mendalami ilmu agama. Mereka sememang nya baik kepadaku.Ayah angkatku bernama Abd Rahman yang biasa dipanggil orang kampung Pokcik Me. Bekas imam tua di kampung itu.Melalui ceritanya, keturunanan bersalasilah dengan Tok Janggut, seorang pahlawan tersohor dari negeri Pahang. Dia juga dulu adalah perantau yang mencari ilmu sehinggalah dia bertemu jodohnya di Kampung Batu Papan. Emak angkat pula kupanggil Mek. Seorang yang gigih mencari rezeki.Wanita Kelantan sememangnya terkenal dengan aktiviti perniagaan.

Mereka punya tiga orang anak, dua lelaki dan seorang perempuan semuanya sudah berkahwin. Dan telah bercucu juga. Keluarga angkatku menjalankan perniagaan runcit secara kecilan di kampung ini. Sementara Mek berniaga di pasar awam di bandar Gua Musang. Pakcikku pula mengerjakan kebun getah.Tugas aku senang. Duduk di rumah menjaga kedai runcit dan 2 ekor lembu serta 2 ekor kambing. Kerja ini aku buat kerana anak lelaki bongsu keluarga ini tidak berupaya menjalankan seorang diri akibat sakit (khabarnya sakit buatan orang).

Begitulah kehidupanku di negeri Kelantan pada ketika itu.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...