20 September 2008

Malam al-Qadr dan mimpiku.

Malam ini malam 21 Ramadhan.Pesan Rasulullah s.aw.carilah malam Qadr pada 10 malam terakhir.Maka malam ini adalah malam permulaan pencarian.Mencari sebenarnya adalah perbanyakkan amalan-amalan ibadah melebihi lebih dari malam-malam sebelumnya.Mana tahu antara malam-malam kita beramal itu bertepatan pula.Allah terima amalan 1000 bulan pada satu malam.Sungguh betapa besarnya kurnia dan rahmat Allah.

Aku pernah bertemu dengan malam Qadr ini.Tapi dalam mimpi la.Aku pernah ceritakan pada awal tulisan aku dulu.Itu cerita sebelum aku Islam.Ya.benar aku bermimpi bertemu malam Qadr.Malam segala taqdir dan ketentuan.Menurut hadis dari Sahih Bukhari dalil yang kuat adalah hadis yang diriwayatkan oleh Aishah r.a.Iaitu pada 10 malam terakhir yang ganjil.

Baiklah aku nak ceritakan mengenai bagaimana aku bermimpi malam al-Qadr.Dalam mimpi itu aku berada di Kroh(Pengkalan Hulu).Malam itu aku berjalan berseorangan keluar dari kem Senoi Praaq.Malam tidaklah hitam pekat.Aku boleh nampak jarak sehingga satu atau satu setengah km.Ya terangnya samar walaupun tidak ada cahaya bulan.Aku jadi pelik.Mana datangnya cahaya jika malam tiada bulan.

Aku berjalan keluar pada saat manusia sedang tidur.Tidak ada rasa takut.Apabila aku sampai di tanah tinggi sedikit iaitu di hadapan Balai Bomba sekarang (dulu bangunan Magistret) ,aku menoleh ke belakang.Pandanganku terarah ke padang.Aku jadi terkejut bila aku lihat semua pokok-pokok condong ke barat.Seperti perbuatan rukuk dalam solat.Pada ketika itu suara menyatakan malam itu adalah malam al-Qadr.Aku boleh nampak jelas dalam mimpi itu sebab cahaya samar tadi.Kabus nipis membalikkan terangnya malam itu.

Bila sedar dan sehingga kini mimpi itu masih aku ingat dengan jelas.Walaupun sudah lebih 30 tahun namun sukar nak melupakan kisah dari mimpi ini.Selepas aku Islam barulah aku tahu kelebihan malam al-Qadr. Ya malam ini adalah malam ganjil pertama pada 10 malam terakhir.Mari perbanyakkan amalan.InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...