05 July 2008

Kroh.

Di kelilingi bukit bukau.Di sini cuacanya dingin di waktu pagi membawa ke tengah hari.Adakalanya kalau terlalu sejuk kita boleh mengeluarkan wap(kabus) melalui hembusan nafas dari perut.Ada tasik dikenali takung di tengah daerah ini.

Duniaku pada masa itu sekitar kem askar.Penempatan yang masih lagi wujud sehingga ke hari ini.Pada awal 1970'an tiba di sini aku sudah terbiasa melihat mayat askar dan komunis.Ada satu ketika askar-askar menyusun mayat rakan mereka yang gugur diserang hendap komunis di woksyop.Kami yang tidak mengerti apa-apa hanya melihat dari jauh.Ada yang pecah kepala ,bercerai anggota dari badan.Semuanya sudah kusaksikan.Begitu juga mayat komunis.Bagaimana helikopter Nuri mengangkut mayat-mayat di bawah perut heli di padang tempat pendaratannya.

Suasana ketika itu sentiasa berjaga-jaga.Jika ada lapuran tentang komunis, di sempadan Kedah atau Thailand malamnya akan ada kedengaran tembakan meriam dari kem Renjer bersebelahan kem kami sehingga benar-benar menakutkan waktu kecilku.

Tapi Kroh pada keesokannya tenang seperti tidak ada apa yang berlaku.Murid-murid sekolah seperti biasa akan ke sekolah.Begitu juga kakitangan kerajaan yang lain.

Seri Adika Raja
dan gugur bunga sena
bagai salju kenangan
lalu gugur airmata
mengenangkan.

Sajak ini ada kesinambungannya yang aku nukil dalam coretan diariku.Tapi buku itu telah hilang dalam simpanan sewaktu aku merantau dulu..Semasa kecil untuk ke sekolah rendah aku dan rakan akan melalui jalan Sri Adika Raja.Di kiri kanan jalan terdapat pokok-pokok sena yang besar.Bila tiba musim ia berbunga sepanjang jalan dari bangunan Magistret ketika itu bersebelahannya kediaman pegawai Daerah hingga ke replika gajah dekat Pejabat Pos akan terhampar bunga-bunga sena yang kuning.Sungguh pagi itu seperti salji kata rakanku.

2 comments:

  1. peralihan tahun ternyata membawa byk perubahan. skrg kroh dah tak sejuk dah spt dulu. 24jam kipas terpasang. cuma sekitar bulan 12 sehingga 2, terasa kesejukannya..hanya di sebelah malm shj :(

    ReplyDelete
  2. ya...waktu berada di sana pertengahan bulan 12, 2006...agak sejuk di tengah malam..

    ReplyDelete

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Dapat Hadiah Dari Ayah

Sejak dulu lagi aku terpaut pada beberapa lagu hits The Beatles, bertajuk And I Love Her , I Will dan Till There Was You dan Yesterday ...