16 July 2008

Terfikir Sesuatu

Selesai.Tugasan yang menjadi rutin harian ku.Mengadap client.Masalah rumahtangga.Masalah suami tak balik berbulan-bulan hingga bertahun-tahun lamanya.Bermula dari jam 9.30 pagi tadi hingga ke angka 4 petang.Menyebut kes-kes mahkamah.Kasihan pun ada melihatkan client yang kebanyakannya kaum wanita.Suami tak balik...tak beri nafkah, ada perempuan lain.Pokoknya semua berkaitan suami.Ya suami zaman ini.Terfikir juga, beginilah suami-suami zaman sekarang bertindak apabila sudah diberi amanah menjadi ketua keluarga.Entahlah..kadang-kadang takut juga sebab aku pun telah bergelar suami.Pernah juga godaan-godaan itu mendatangiku.Alhamdulillah setakat ini aku masih berpegang kepada janji diriku sendiri.


Telah beberapa kali aku lihat deraian air mata mengalir di "opis" ku ini.Kasihan, betapa jiwa mereka lebih parah menahan bebanan dan seksaan jiwa.Dengan anak-anak ditinggalkan tanpa nafkah.Urusan rumahtangga pula terletak 100%  di bahu.Sebenarnya aku tidak mahu bercerita panjang berkaitan masalah rumahtangga.Tapi inilah realiti yang ku hadapi setiap hari..semoga ia menjadi iktibar kepada kita semua.InsyaAllah akan aku nukilkan di sini nanti tanpa menjatuhkan aib sesama insan.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...