10 December 2008

Kembali ke Negeri Sembilan

Rasanya aku tidak lama berada di bandar besar ini.Dan rasanya tempatku untuk mencari rezeki bukan di sini.Aku sentiasa memohon petunjuk Allah SWT,  berfikir dan juga terkadang mencongak hari samada aku perlu meneruskan kelangsungan hidupku di sini.Rasanya ketika itu aku tidak menemui petanda yang dapat kujadikan alasan berada di ibukota ini.Aku mula berkira untuk kembali ke Negeri Sembilan.Aku mahu mencari pekerjaan tetap yang dapat menjamin masa depanku.

Aku sungguh-sungguh berterima kasih kepada rakan-rakan fuqara'ku,pengurusan masjid dan siswa-siswa Universiti Malaya yang juga menumpang sewa rumah bersebelahan Masjid Al-Rahman,UM kerana membantu menyelesaikan keperluan asas hidupku.Juga kepada kenalan-kenalan yang sama-sama menghadiri banyak kelas-kelas fardhu ain sekitar Petaling Jaya dan Kuala Lumpur dulu.Dan kepada Zamzuri staf UM yang memahami diriku.

Penghujung 1990 aku kembali ke Seremban,Negeri Sembilan.Seorang ustaz yang lama mengenaliku mempelawa tinggal bersamanya yang sudah berkeluarga di Taman Negeri bersebelahan Tapian Gelanggang Paroi.Namun  aku menolak kerana aku  mahu kembali dulu ke kampung menjenguk keluargaku kerana sudah lama benar aku meninggalkan mereka.Alhamdulillah semuanya baik.

Di kampung ayah,ibu adik-adikku menyambutku dengan gembira.Lelah sudah kembaraku,jauh sudah rasanya perjalanan ini.Kini tiba masa untuk berbakti kepada kedua orangtuaku.Sebak dan sesal tidak terucap lagi.Hakikatnya Islam masih kekal di hati.Aku tidak lama di kampung kerana waktu itu usiaku sudah hampir 25 tahun aku wajib mencari pekerjaan.

Dan aku akan mencuba nasib diri di Seremban kerana di sana aku masih punya kawan-kawan dan kenalan yang bekerja di institusi kerajaan dan swasta.InsyaAllah kepada Allah bertawakal.






No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...