17 April 2017

Hari Pertama di ITM Shah Alam (1983)


Kami bertolak ke Shah Alam pada sebelah petang menaiki van.Aku dan tiga rakan lelaki dan dua orang rakan perempuan J dan S telah sedia untuk bertolak. Sementara itu, R dan GK tidak menyertai kami.Mereka menaiki kenderaan lain.Aku sedikit hampa kerana tidak dapat melihat gadis itu.Kami diberitahu mereka telah bertolak awal.Kemungkinan keluarga turut serta pergi menemani agaknya.Aku memang mengharapkan GK menaiki van sekali dengan kami.Sekurang-kurangnya dapat juga berbual-bual dengannya atau berkenalan sepintas lalu.

Cuaca pada petang itu hujan.Sepanjang perjalanan ke Shah Alam melalui ibukota Kuala Lumpur juga hujan.Itu yang aku dapat gambarkan pada ketika itu.Laluan ke sana pula tidaklah seteruk sekarang.Perjalanan lancar setiba di Shah Alam.Di kejauhan aku dapat melihat sebuah menara bangunan tinggi di atas bukit.Van kami masuk melalui pintu utama.

Itulah masanya aku merasa sungguh bertuah kerana dapat menjejaki Institut Teknologi Mara, Shah Alam.Menjadi pelajar pusat pengajian tinggi.Layak digelar siswa.Impian setiap pelajar sebaik menamatkan SPM saban tahun.Aku akan belajar di sini selama empat tahun bersamaan 8 semester.setahun 2 semester dan setiap semester lebih kurang 4 atau 5 bulan pembelajaran.Apa yang aku tahu dari seniorku yang masih belajar di situ.Walaupun kami dianugerahkan diploma pada akhir pengajian tetapi diploma kami bertaraf ijazah am.

Van kami berhenti tidak jauh dari bangunan tinggi yang kulihat dari luar kampus tadi.Setelah mengeluarkan beg pakaian kami berkumpul di satu tempat yang terdapat kerusi panjang.Di situ aku Meng Kee, Sariman dan James duduk untuk menerima arahan selanjutnya.Pegawai JOA yang mengiringi kami pergi ke bahagian pentadbiran untuk memaklumkan kedatangan dan seterusnya mendaftarkan nama-nama kami.

Sementara menanti kami hanya berbual-bual sambil mata ligat memerhati pelajar-pelajar yang baru sampai.Ada di antara mereka ditemani keluarga masing-masing.Senior pulak sibuk memastikan kedatangan  pelajar baru freshies disambut sebaik mungkin.Sesekali kami disapa ramah oleh senior itu.Pegawai JOA kembali dan memaklumkan kepada kami urusan pendaftaran telah dibuat.Cuma, esoknya kami perlu mendaftarkan diri untuk menentukan asrama dan sekolah pengajian.

Kami diberi baju batik biru tua bercorak tulisan jawi ITM dan ia merupakan pakaian rasmi untuk aktiviti esok dan seterusnya.Dalam cuaca yang lembab dan sesekali hujan turun aku mula merasa sepi tetapi kehadiran rakan-rakan membuatkan aku terhibur.Seketika saja.Aku rindukan keluargaku.Kami berempat di tempatkan di asrama perindu.Dan aku pun terus merindu.


Keesokannya bermulalah aktiviti pendaftaran.Sekejap ke bahagian itu sekejap ke sini.Segala-galanya perlu diuruskan dan diselesaikan segera kerana selepas itu kami akan melalui minggu orientasi.Minggu yang menggerunkan kerana cerita-cerita budaya ragging yang pernah kami dengar sebelumnya masih diamalkan di pusat pengajian tinggi.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...