01 January 2009

Islam dan Hijrah

Aku telah memilih Islam.Agama yang bertapak di jiwa ini sejak aku darjah dua lagi.Mungkin kerana ramai rakan dan kenalanku berbangsa Melayu jadi aku terpengaruh dengan budaya hidup mereka.Namun aku memilih Islam bukanlah kerana mereka.Sejak kecil aku tahu agama ini adalah agama yang benar dan dekat denganku.Sepanjang hidupku telah banyak aku lihat kebenarannya.Aku bertambah yakin.Seorang kenalan yang juga siswa UM pernah bertanya kepadaku apakah kegembiraan yang pernah aku kecapi dalam hidup ini yang tidak akan aku lupakan sepanjang hayat.Aku jawab ...sejak aku masuk Islam.SubhanAllah..kata rakanku itu kembali.

Coretanku dulu banyak menceritakan pengalaman bermimpi bertemu dengan manusia aneh.Walhal aku tidak pernah melihat manusia berjubah dan berserban putih.Apalagi mengajakku memeluk agama Islam.Namun hidayah Allah bersinar juga.Kata ibuku aku punya hati yang lembut,pendiam ,kuat merajuk dan mudah simpati.Sebab itu aku senang terima Islam kerana ajaran mengesankan jiwa.Juga senang diambil kesempatan.

Dan sepanjang perjalanan menuju penghujung usia ini nanti aku akan sentiasa raja' dan pasrah di atas landasan Islam.Mengisi hidup dengan ilmu sambil berharap Allah akan sentiasa memberi taufik dan hidayahNya.Aku bersyukur kerana perjalanan memahami Islam dan ajarannya banyak menemukan aku dengan manusia yang baik-baik.Yang mengajar atau yang menjadi sahabat.Namun wajah seorang ustaz ketika aku berada di darjah tiga tidak pernah hilang.Aku masih mengingati raut wajahnya dengan jelas.Ustaz Hassan Basri.Mengajarku ketika itu walaupun dia tahu aku bukan Islam.Juga ustaz ustazah yang pernah mengajarku setelah Islam sehingga ke hari ini.

Kepada mereka kupanjatkan rasa syukur dan berdoa agar mendapat keberkatan hidup !

Inilah satu perubahan besar dalam hidupku.Aku berhijrah semata-mata meyakini kebenaran hidup hanya di dalam Islam.Allahu Akbar !


No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...