17 December 2016

Kembara Pertama Alam Remaja Disember 1982

        Usai peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia 1982 peringkat sekolah menengah, 
aku hanya melepak di rumah. Masa lapang diisi dengan mendengar  muzik dari radiogram yang dibeli oleh ayahku. Melayan lagu-lagu  yang hit era tahun 1980’an. Antaranya kumpulan Alleycats, Black Dog Bone, Carefree, Kembara, Blues Gang dan Flybait. Itu antara kumpulan muzik yang top ketika itu. Lagu-lagu mereka sering mendapat tempat di hati peminat. Walaupun aku suka mendengar muzik ketika itu tapi aku tidaklah fanatik seperti sesetengah pendengar. Aku tidak menggantung poster kumpulan muzik atau penyanyi yang aku suka di dinding bilikku. Memang tidak terfikir hendak berbuat demikian. Setakat minat mendengar lagu saja.



Lagu-lagu yang dilayan pula berentak sentimental ataupun easy listening.Tidak kisahlah tema apapun asalkan sentimental aku suka.Sebab itu semua  lagu penyanyi lelaki dan wanita aku dengar.Tidak ada penyanyi yang betul-betul menjadi pujaan.Kadang-kadang aku berkongsi minat yang sama dengan rakan-rakan lelaki. Ketika itu juga aku rapat dengan seorang rakan lelaki dan kami berbincang untuk mencari pekerjaan selepas tamat persekolahan.Alang Nan namanya.Dia mengajakku ke kampongnya di Parit Perak dan berkerja di kilang-kilang sekitar berdekatan dengan kampungnya.Aku meminta izin kepada orang tuaku untuk pergi mencari pekerjaan meninggalkan mereka.

Maka bermulalah episod penghijrahanku keluar dari kepompong keluarga.Jauh dari pengawasan mereka.Setiba di kampong rakanku yang terletak di Parit Perak.kami tidaklah pula merancang atau berbincang tentang pekerjaan.Aku ditinggalkan di rumah keluarga saudara kawanku sementara kawanku tadi di rumah keluarganya.Pelik.Aku tinggal di rumah keluarga yang aku tidak kenal.

Selama tiga dari di sana memang tidak ada apa-apa perancangan untuk mencari pekerjaan.Mungkin juga mereka sibuk menguruskan persiapan sambutan perayaan yang aku sendiri tidak tahu apa perayaan yang disambut.Yang pasti ia agak meriah.Setiap rumah ada menyediakan juadah dan mereka saling berkunjung seperti perayaan hari raya Idil Fitri.Berbalik di rumah yang kuinap, aku pasti keluarga ini menganut ajaran Kristian kerana pada pagi Ahad itu mereka menjalankan ritual biasa penganut Kristian, juga terdapat frame gambar yang didakwa Jesus itu.

Padaku ketika itu tidak membawa apa-apa makna kerana aku tidak berminat dan tidak mengambil tahu aktiviti yang mereka jalankan.Kemungkinan juga perayaan  Krismas yang mereka sedang sambut fikirku.

Di sana aku sempat bergambar dengan anak gadis tuan rumah atas permintaan rakanku.Manis juga orangnya berkulit cerah berambut pendek paras bahu,sepupu kepada rakanku.Namun sikapku hanya menurut dan berat mulut seolah-olah aku tidak mesra pada mereka.Atau mungkin aku masih segan-segan dengan keluarga mereka.

Sehinggalah pada satu hari aku berasa rakanku sebenarnya tidak bersungguh-sungguh untuk mencari pekerjaan.Hari-hari berlalu cuma  melepak dan merayau di perkampungan.Aku merasa sedikit bosan dan mengambil keputusan untuk pulang ke pangkuan keluarga.Aku nyatakan hasrat kepada rakanku dan dia memahami dan tidak menghalang.Pulanglah aku pada satu pagi dengan dihantar oleh rakanku ke pekan Parit.Menaiki bas ke Ipoh dan kembali ke utara…Kroh.

Aku tidak menyesal atas kembara ini.Mungkin ini pengalaman pertama aku berjauhan dari keluargaku.Belajar hidup sendirian di rantau orang.Mengenali masyarakat dan ragam orang yang berbagai.Pengajaran penting bagi seorang remaja lelaki berusia 17 tahun.Alam remaja era 1980’an. 

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...