06 February 2012

selingkar kisah: kisah hati


Aku baru tersedar.Jauh sudah aku berlalu dalam jarak waktu yang teralpa aku menghitung.Jarak yang menguji kehidupan manusia.Kehidupan insan.Aku terlupa pada satu kisah yang pernah melintasi ruang dengarku.Kisah yang pernah aku titipkan dan pernah ingin aku abadikan dalam blogku ini.Namun mungkin ia bukan cerita milik peribadiku lantas ia hanya tersimpan dalam ingatan yang sesekali ingin juga aku dalami lewat terpandang wajah yang terkesan itu.

Mungkin juga aku bukan orang pertama pendengar setia cerita itu.Tapi aku tahu kesedihan yang lama mendiami ruang hatinya.Lantas sukarnya mempercayai orang lain meluahkan rasa.Tertutup semua pintu buat dunia.Tertutup hati lalu mati segala lafaz.Aku tahu bukan mudah mempercayai seseorang ketika itu dan selama-lamanya.

Hidup ini bukanlah seperti apa yang terlintas dalam fikiran dan bukanlah apa yang kita aturkan.Boleh jadi hari ini kita hidup bahagia di samping teman dan esok kedukaan bakal mengundang.Itu telah aku yakini sejak dulu.

Percintaan mereka sesuatu yang hebat bagiku.5 tahun menyulam rasa kasih dan sayang.Bukan mudah meleraikan dalam waktu yang singkat.Hakikatnya itulah manusia.Hatinya bukan batu yang akan kekal kepada yang satu.Lambat laun suasana akan mengubah rasa.Tambahan cinta yang tidak disandarkan kepada apa-apa.Aku pernah terbaca kisah-kisah ini dulunya.Pastinya bagiku kisah ini menjadi biasa.

Kehebatan cinta bukan terletak kepada ayat-ayat cintanya.Kerana lafaz itu mudah dituturkan tapi payah dikotakan.Walau jarak masa yang terlalu lama bukan jaminan dia adalah milik kita akhirnya.Aku bukanlah pakar cinta untuk mengkaji tapi aku tahu ia bukan segala-galanya.Akurlah.

Berakhirnya alam percintaan kisahnya itu menyedarkan lamunan yang sementara.Hidup ini bukan itu saja.Walau janji-janji manis pernah terpatri.Bukan segala-galanya.Biar ia terhenti di sini.Tapi jangan bohongi diri jika ia tidak terkesan.Jiwa bukan kertas putih boleh dipadam calar yang menggores.Lagu-lagu indah peneman cerita cinta hanyalah gamitan kepada memori.Aku tahu bukan mudah.

Mereka-mereka pernah menyatakan rasa sayang kepada mu tidak lebih hanya melemparkan rasa suka yang sementara.Walau jiwa pun turut menyukai dan menyenangi wajah-wajah yang pernah menjadi temanmu.Menyentuhmu , bukan petanda rasa sayang itu akan kembali bercambah.Walau kau turut merasai bahagia di jiwa yang paling dalam.Satu rasa yang pernah kau alami suatu ketika dulu.Lagu-lagu cinta memuja memang mengasyikan dalam urutan persahabatanmu itu.

Teman yang disayangi...cubalah melihat dunia dari sebelah atas.Keadilan jiwamu selalu mengecewakan.Jangan biarkan ia berlaku lagi.Kesilapan ternoktah.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...