07 February 2012

sekeping coretan buat kekasih....I

Salam....

Kunukilkan sesuatu yang sejak dulu bermain-main di minda ini.Tidak pernah rasa gundah menggugah jiwa meski pun ku tahu dirimu dulu adalah milik orang lain.Sayang, sudah abang ceritakan sejak dulu abang tidak ada apa yang boleh dibanggakan dibanding kan orang-orang yang pernah kau kagumi, yang berada di sekeliling mu, yang membuat dunia mu indah ceria selalu.Telah abang ceritakan kehidupan abang yang merempat. Membawa diri di alam ini mencari ruang untuk bernafas. Pada awal perkenalan telah abang tuliskan juga bahawa abang rela berundur jika temanmu masih mengharapkan dirimu atau sayang yang menunggu kerana sayang lebih mengenal hati dan budi mereka. Selama lima tahun bukan jarak masa yang singkat buat sayang lebih mengerti setiap dari kebaikan mereka.

Kehadiran abang mungkin bukanlah jawapan pengubat resahmu ketika itu.Firasat abang mengatakan bahwa dirimu memang telah dimiliki dan sifat abang bukan dilahirkan menghalau kehadiran mereka dari hidup sayang.Kiranya begitu abang telah dulu rela dan redha berundur.Tapi sayang tidak mahu begitu.Sebab itu abang tahu kehendak hatimu supaya menunggumu untuk setahun atau dua kerana sesuatu.Jika sayang berterus terang mudah bagi abang melupakan segala-galanya kerana abang tahu sayang telah punyai pilihan yang lebih baik.

Benarlah kata orang tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermanja.Lagu-lagu indah yang selalu menemani sayang adalah memori indah waktu dulu.Abang tahu meskipun tidak terserlah dan tidak terluah olehmu walau sepatah.Kerana telah abang renung sedalamnya sinar matamu yang penuh berahsia itu.Cuma firasat abang yang selalu cuba menduga.Tercari-cari sesuatu yang tidak pasti.Pasti telah pernah juga  ada rasa kekecewaan di jiwamu kerana teman mesramu yang dinantikan dulu akhirnya tidak juga kembali ke sisimu.Jika sayang nyatakan seawalnya akan penantian  setahun itu sungguh tidak akan abang cuba menduga hatimu.Kerana bagi abang tidak harus saudara seagama menafikan hajat saudara seagamanya yang lain.Tidakkah kita telah pernah diajar agar menyempurnakan hajat insan lain.Apalagi kalian memang telah lama saling mengenali.Buruk dan baiknya kalian telah pernah harungi.

Mungkin ada benarnya kekecewaan teman mu itu sebaik mengetahui sayang telah dipunyai lalu dia membawa diri dan mencari sesuatu yang tertinggal di timur tanah air.Dan akhirnya menemui pengganti dirimu.

Dan bila kita telah disatukan memang ada sesuatu yang menduga rumah tangga kita.Telahan abang memang benar.Sayang telah dimiliki sebelum kehadiran abang.Saat sayang melafazkan  agar abang menantimu setahun dua kerana jiwamu tidak dapat menerima sesiapa selain orang yang pernah bertakhta di hatimu.Langsung tidak abang sedari, bahawa sayang tidak dapat menerima abang.Sungguh tidak terniat ketika itu melukaimu.Kekesalan! kerana selama itu sayang merintih sedih di sudut hati.Walaupun sayang ceria menyambut setiap kepulangan abang tapi  jiwamu tidak sebegitu.

Siapalah abang yang hanya kau kenal  empat purnama berbanding teman-temanmu itu.Kebaikan hati budi mereka yang bertahun-tahun.Sakit pening mereka.Kerja-kerja dakwah kalian.Pandai mengambil hati dan mengenalimu jiwa dan perasaan,luar dan dalam.Yang selalu mengambil berat tentang dirimu dari manusia yang hanya kau kenali nama ini.Pasti sayang merindui hari-hari indah bersama teman-temanmu itu.Himpunan manusia seperti saudara kandung tidak seperti manusia merempat ini.Tidak punya apa-apa.

Suatu waktu dulu abang menyedari kesalahan abang pada seseorang di luar sana.Tapi malang rupa-rupanya abang juga telah melukaimu.Benar katamu sayang...ini takdir.Tidak ada guna menyulam kasih walau bertahun-tahun lama sekira akhirnya itu melukakan hatimu kembali.Pengalaman cinta pertamamu dulu telah membuktikan.Bukan sedikit air matamu berjujuran.Apatah lagi cinta dalam diam itu.Lebih mengesankan jiwamu.Dan bukan sedikit rintihan yang sayang terpaksa lalui kerana akhirnya dia bukan ditakdirkan denganmu...

Berdoalah sekiranya kelak kalian akan bertemu kembali di alam sana.Abang hanyalah jodoh syariat mu di dunia sedang hakikat tidak siapa tahu jodoh sebenar kita di akhirat kelak.wallahu a'lam.

1 comment:

  1. assalammualaikum .. nice .. coretan yg buat aku juling mate .. tapi ak njoy bace.. anyway .. follow la ak.. lilahi Taala ,..

    ReplyDelete

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Senoi Praaq : Sejarah Penubuhan.

Penubuhan Senoi Praaq ini telah bermula di penempatan Orang Asli Batu 12 Gombak, Selangor pada 16 hb Mac 1955 di mana anggota  pertama terd...