20 October 2008

Hijrah !

Kalau hendak diceritakan sepanjang tinggal di Kampung Batu Papan, mungkin tiada noktahnya.Suka duka, pahit manis segalanya mewarnai hidupku ketika itu. Aku seakan lupa masa silamku. Keluarga di Negeri Sembilan kadang-kadang saja aku kenangkan. Kroh telah tersimpan kemas dalam ingatan, namun suatu hari nanti aku pasti kembali ke sana. Di sini kehidupanku amat baik dari sebelumnya. Aku dapat menjaga Islamku dan aku bersyukur tentang itu. Kampung ini tenang dan damai sekali. Air sungai sungguh sejuk maklumlah air yang mengalir di kaki bukit bukau belakang kampung ini.Sungguh sejuk.Kaya dengan pelbagai spesies ikan air tawar.

Memancing pula sudah jadi kegemaranku sejak kanak-kanak dulu. Sungai di kampung ini pula tidak akan menghampakan sesiapa bagi yang mahu menduganya.

Namun tika malam aku bermuhasabah juga. Mengenang akan nasib pada masa akan datang. Aku perlu lebih berjaya menjadi muslim. Berbakti pada keluarga dan agama. Aku perlu berubah. Kata-kata ustaz yang mengajar dulu bahawa Allah tidak akan mengubah nasib diri kita selagi kita tidak ubahnya sendiri.Benar!

Aku mula memikirkan masa depan. Apa akan terjadi padaku suatu hari nanti. Beginikah selamanya. Hidup di kampung.Tidak salah hidup di sini.Tapi naluriku bukan di sini.Aku bukan ditakdirkan untuk menjadi perantau selamanya.Tiba masanya aku pula memberi manfaat kepada manusia lain.......

...........aku wajib berubah !

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...