16 January 2021

Result SRP 1980: Gembira Tapi Terkilan.

            

          Sijil Rendah Pelajaran tahun 1980 telah pun berakhir. Aku yakin akan lulus dengan baik. Waktu itu berulang ke sekolah untuk menghadapi peperiksaan itu seperti akan bertemu dengan seseorang yang aku sentiasa fikirkan sedang menantiku di sekolah. Hakikatnya tak da sesiapa pun. S pun jarang ke sekolah. Mungkin disebabkan pelajar kelas selain tingkatan 3 tidak digalakkan ke sekolah. Bimbang menganggu peperiksaan yang sedang berjalan. Pertengahan bulan Disember 1980, setelah menanti saatnya keputusan peperiksaan itu akan keluar. Aku pun keluar ke sekolah seorang diri. Agak gementar jugak pada awalnya. Setelah berkumpul dan menanti giliran untuk mengambil keputusan, aku pun ke bilik pentadbiran dan mengambil keputusan. Ternyata, keputusan SRP ku agak baik A 24. Cuma, Matematik dapat 7. Jika 6 dan ke bawah, sudah pasti aku ke kelas aliran Sains.

          Berita gembira itu aku kongsi bersama dengan rakan-rakan. Kejayaan kecil dalam pendidikan bersama kawan-kawan yang bersekolah denganku sejak darjah 1 tahun 1972 dulu. Kami semua lulus dengan baik. Boleh dibanggakan jika hendak dibandingkan dengan rakan-rakan sebaya di dalam kem penempatan. Tiba di rumah aku beritahu ibu, aku lulus. Itu saja sudah memadai bagi ibu. Ibu ku tahu, sejak kecil aku belum pernah mengecewakannya dalam pendidikan. Aku teruja jika S juga tahu aku lulus SRP. Waktu itu lagu You light Up My Life begitu popular sehinggakan dialih ke lagu melayu nyanyian kumpulan Black Dog Bone pada tahun 1978, “Berilah Aku Harapan”. Minat betul dengan lagu tu masa tu seolah-olah ada kaitan dengan kejayaan SRP ku.

          Namun hujung Disember 1980 aku menerima perkhabaran sedih bahawa keluarga S akan berpindah. Setepatnya, ayahnya akan menamatkan perkhidmatan dalam pasukan polis dan berpencen. Terkilan jugak kerana hasrat hati nak tengok S bersekolah lagi tahun hadapan. Sementara aku naik ke tingkatan 4, bolehlah berlagak sikit dengan junior tingkatan 3. Berita yang kudengar disahkan benar oleh rakan yang berjiran dengan S. Terkilan. Tak dapatlah melihat lagi S tahun depan. Hampa.

          Hujung Disember 1980, selepas keluarga S balik ke negeri asalnya di Jerantut Pahang, aku pun selalu jugak ke rumah rakan yang berjiran dengan S. Saja-saja berjalan. Sepi dan suasana sudah tak semeriah dan teruja lagi. Rumahnya pun dah kosong. Jika dulu, waktu S tahu aku berada di situ. Pasti S dia mundar-mandir keluar masuk rumah dan kami berbalas pandang. Maklumlah jiwa remaja. Usia belasan tahun, masing-masing gatal.Kikikikik...

     Aku mendapat tahu S dan keluarga balik ke Pulau Tawar, Jerantut Pahang. Wah tak sangka keluarga S senegeri dengan ibuku. Aku cuba mendapatkan alamat S dari rakan yang tahu. Pucuk dicita ulam mendatang. Aku mendapat alamat penuhnya. Ini peluang baik ni. Tunggu. Aku akan utuskan surat kepadanya nanti.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...