26 July 2017

Nostalgia pilu buat seorang aku

Kroh, sekembalinya aku ke daerah itu sebaik tamat semester 1 hujung tahun 1983, menyemarakkan rasa kerinduan kepada kehidupan zaman kanak-kanak dan awal remaja.Betapa tidak, kerana di sini aku membesar sepanjang 14 tahun yang lalu.Segala ceruk mana yang tidak aku terokai, lorong, denai, sungai, bukit, belukar, hutan, paya, tasik.Semuanya sudah dilalui bersama kawan sebaya.Belum lagi cerita melastik, menjerat dan menggetah burung, mengail ikan, memasang jaring, bubu dan memanah.

Sungguh, orang selalu akan teruja apabila disebut pulang ke kampung, tapi bagiku pulang ke daerah ini merupakan harapan yang selalu diinginkan.Walaupun dilahirkan di Selangor, tetapi aku menganggap Kroh seperti tanah kelahiran.Pulang ke sana bererti seperti kepulangan perantau ke desa kelahiran.Di sana aku mengenal kawan, sahabat lelaki perempuan.Di sana aku tahu erti setiakawan.Permusuhan juga berlaku tapi zaman kanak-kanak dan remaja kebencian ya, sampai ke mana? Tidak berpanjangan.

Kawan-kawan pula berbagai suku kaum.melayu, cina, india, sikh, orang asli dan siam.Bila pulang dari pengajian terasa diri sudah remaja dan mampu hidup berdikari di rantauan.Sudah mampu hidup berseorangan jauh dari ibu bapa dan adik-adik.Senja ketika sampai ke daerah itu, aku berjalan sambil mengusung beg dan fikiran yang sarat dengan kisah di ITM.Pasti aku akan bercerita kepada ibubapaku bahawa sejak kembali ke pangkuan mereka ketika aku tidak sanggup menanggung rindu dulu, aku sudah betah untuk hidup jauh dari mereka semua.Kerinduan kepada rakan-rakan sepermainan sudah beransur-ansur hilang, yang tinggal cuma sisa rindu kepada seseorang yang kukenal ketika tempoh awal pengajian.

Daerah itu, sangat mendamaikan.Beberapa lukisan kedamaian sempat kulukis sebelum aku ke ITM Julai 1983 dulu.Pemandangan bukit bukau yang mengelilingi, tasek takung yang terletak di tengah daerah ini dengan taman permainan kanak-kanak di pinggirnya.Memancing di tebingnya sambil melihat manusia berehat di tebing sebelah sana.Padang pendaratan pesawat tentera dengan sebuah padang yang luas kawasan bermain dulu-dulu.Belukar yang mengalir di bawahnya sungai-sungai tempat bermandi-manda bersama kawan dan juga sungai mencari ikan.Semua itu tersimpan kemas dalam memori indah tentang Kroh.

Cuaca yang sejuk apabila malam dan kadang-kadang berkabus sehingga jam 10 pagi.Tengahari yang sunyi dan meriah bila petang.Jalan Sri Adika Raja antara pekan Kroh ke kem BN 19 itu adalah jalan kenangan waktu kecil.Teringat bila ke sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan Kroh, kami susuri jalan ini dengan limpahan gugur bunga angsana yang menguning.Sepanjang jalan menghidu wangian bunga itu.Nostalgia pilu buat seorang aku.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...