27 April 2010

Kuala Klawang :1994


Dua tahun bertugas di daerah sunyi ini aku mula mengutip kisah dan sejarah setempat.Kerana aku pernah bergaul dengan masyarakat N.Sembilan pada awal pengislamanku dapatlah aku memahami bahasa N.Sembilan yang sebelum ini sungguh asing.Apalagi pernah tinggal bersama seorang ustaz/tabib yang biasa ku panggil abang jak atau Ustaz Razak dari Kampung Parit Mainau,Kuala Pilah.Aku mulai memahami bahasa dan budaya minang.malah bahasanya yang mudah memberi kesempatan kepadaku mengajuk-ajuk bila berbual dengan Ustaz razak.

Pengalaman itu sungguh berguna bila aku mula bertugas di Jelebu.Berdepan dengan orang-orang luar bandar kadangkala perkataannya sangat pekat(istilah bagi merujuk dialek yang sukar difahami) untuk difahami.Aku pasrah namun bila memikirkan inilah hikmah mengapa aku Islam di sini aku tahu ilmu ini adalah untuk memudahkan kerjaku juga.N.Sembilan memang terkenal dengan adat dan budaya yang kuat.Ada masa terluang aku ke Perpustakaan Awam di Kuala Klawang waktu itu untuk mendalami lagi pengetahuan tentang N.Sembilan,tempat kelahiran bapaku dulu.

Ramai juga kenalan dan imam-imam kampung yang kukenal.Mereka yang kadangkala datang berurusan dengan pejabat Agama Islam Jelebu yang bersebelahan dengan pejabatku menjadi rujukan apabila timbul masalah berkaitan kerja-kerja.Alhamdulillah inilah pengalaman awal sebagai penjawat awam.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...