16 March 2010

Zainal Mohd Saghir..


Ini bekas Guru Besar Sekolah Kebangsaan Kroh.Namanya Zainal Mohd Saghir.Aku punya pengalaman yang tidak manis bila mengenangkan guru ini.Namun jasanya mendidik aku dan rakan-rakan membawa kepada apa yang aku ada pada hari ini.Cikgu Zainal pernah memanggil aku ke biliknya kerana aku disyaki menceroboh sekolah pada waktu petang.Ketika itu aku di darjah 4.Aku disiasat bersama dengan dua orang rakan yang lain.

Aku menafikan kerana memang aku tidak melakukan.Setelah puas didesak, akhirnya Cikgu Zainal menerima pengakuanku.Aku dilepaskan.Tapi aku tak tahu apa nasib dua rakanku yang lain kerana apa yang aku tahu selepas kejadian menceroboh itu memang mereka terlibat.

Dalam kejadian lain yang aku masih  ingat sewaktu darjah lima.Kelas menulis dan membaca jawi.Nama aku dijadikan contoh.Leh dieja dengan "Lam..Ba.. Ha"...lebah.Semua rakan sekelas tergelak.Cikgu Zainal sengaja menulis begitu kerana nak membezakan "Ya" dengan "Ba"..satu dan dua titik di bawah.Aku tersipu malu.Tapi dengan didikannya ketika itu aku sudah pandai membaca dan menulis jawi.

Sekarang Cikgu Zainal sudah lama meninggal dunia.Semoga Allah cucuri rahmatnya dengan rahmat dan barakah.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...