08 November 2006

tasik takung...

Aku bercadang akan ke Kroh (Pengkalan Hulu) hujung Disember ini. Semua tarikh dan tempat telah booking awal Oktober lalu. Dalam pada itu sempat juga aku berbual dengan recieptionist di Calet Sri Tasek, Asmah namanya....aku nak calet berdepan dengan tasik atau di panggil takung oleh masyarakat setempat. Asmah kata, tak boleh sebab calet menghadap takung vip punya. Majlis Daerah pengkalan Hulu dah book, depa punyala tu...so Asmah bagi aku calet bilik. Bolehlah. Aku ambik cuti seminggu untuk lepak habih kat sana nanti..

Teringat waktu zaman remajaku, bersama-sama rakan memancing ikan, mandi dan berenang di takung. Mereka kata dalam takung tu ada buaya. Tapi tak pernah pulak aku nampak atau cerita yang didengar. Tapi tempatnya memang best. Sekolah aku dulu Sekolah Kebangsaan Kroh terletak berhampiran takung. Boleh katakan nampaklah takung tu.  Aku bersekolah kat situ dari darjah 1 sampai darjah 6 pada tahun 1972 hingga 1977.

Naik tingkatan 1 aku bersekolah di Sekolah Menengah Tun Saban (SMTS)  pada tahun 1978 hingga 1982, yang juga terletak tidak jauh dari takung. Dari tingkatan 1 sehinggalah tamat SPM tahun 1982. Takung riak airnya tenang dan hangat. Pernah bersama rakan-rakan berenang dari hulu hingga ke hilir tasik. Sebenarnya tak dalam pun. Katanya bekas kubang gajah mandi-manda. Cerita ini memang ada benarnya dari cerita penduduk setempat.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...