06 November 2006

episod 1

Aku percaya kita semua punya kenangan tersendiri.Yang indah, yang pahit, menakutkan , bersemangat dan bermacam-macam rasa lagi.Dan sebahagian kenangan itu mendewasakan kita.Sama ada menjadi yang terbaik atau baik atau tak baik langsung. Umumnya kenangan dikaitkan dengan pengalaman dan pengalaman itu selalu dikaitkan pula dengan sesuatu yang positif.Dan aku ingin berkongsi kenangan dan pengalamanku yang menjadikan aku manusia sempurna.

Cebisan kenanganku bukanlah yang terbaik.Hanya ingin memaparkan jalan yang kutempuh lalu mengutip kenangannya untuk santapan sendiri sebagai diari indah atau sesuatu rasa baru yang dapat dikongsi bersama anda sekalian. Aku akan bermula dari satu tempat di utara tanah air (sekarang aku di selatan). Daerah ini adalah satu kenangan bagiku yang menjadikan aku seorang manusia. Banyak kenangan dan pengalaman manis yang masih segar dalam ingatan walau sudah 20 tahun aku tidak menjejakinya dan aku catatkan di sini bermulanya.

Aku akan menceritakan bagaimana aku boleh berada di kedaerahan ini. Aku rasa keindahan daerah ini bila berada jauh darinya. Betullah kata orang , apabila kita berada di suatu tempat dan manusia lain menceritakan keindahan sesuatu tempat yang lain, yang belum pernah kita pergi tapi apabila kita berpeluang berada di bumi yang diceritakan itu, ianya biasa saja, taklah seindah mana pun. Bila direnungi keindahan daerah yang diceritakan tadi nyatalah yang indah sebenarnya itu hanyalah permainan minda, yang mengenang segala kenangan-kenangan yang dilalui.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...