03 January 2024

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ada tapi tidak lagi seghairah dulu. Aku semakin hilang  nafsu menulis. Membaca semuka dua pun sudah mengajak mata untuk ke tempat beradu. Faktor usia mungkin. Aku dapat mengesan minat menulis yang semakin menurun setelah berpindah tempat bertugas dari daerah yang tidak dibebani tugasan yang banyak ke pejabat kerajaan yang menuntut lebih banyak masa dan tenaga. Aku selalu mengadu keletihan. Kerap bertugas sehingga lewat petang. Kerap juga aku menyambung tugasan pejabat di rumah. Semakin kerap juga aku menyambung kerja-kerja yang tak pernah selesai pada hari Sabtu atau Ahad di pejabat.


Sejak berpindah pejabat, aku tidak bernafsu untuk menulis. Aku buka sekejap blog, membaca serba sedikit lalu menutupnya kembali. Cukup sekadar membaca satu posting. 



Pada hari ini, aku menanam azam untuk kembali menulis dan membaca. Selepas subuh aku baca empat  buah buku sekaligus. Bermula dengan mengaji dua muka surat setiap lepas subuh, membaca tafsir ibnu Kathir surah al-Kahfi dua muka surat, buku bertajuk Muhammad karya Martin Lings dan "Tanpa Ampun" terjemahan dari "The Jungle is Neutral" catatan diari seorang askar British bernama F.Spencer Chapman semasa bertugas di Malaya era pendudukan Jepun.



Aku ingin menulis tentang kehidupan dan perjalanan hidayahku satu ketika dulu. Pengalaman rohani sebagai remaja yang mengejar azam sejak kecil. Azam seorang anak orang asli yang tidak mempunyai pegangan apa-apa agama tetapi terpikat dengan pendidikan Islam sejak berusia tujuh atau lapan tahun. Aku ingin mengumpul catatan di dalam blog ini dan jadikan ianya sebuah buku. Bercerita mengenai pengalaman indah mencari hidayah. Rakan ada yang mendorong kerana berminat dengan kisah-kisah pencarian seperti ini.


Insya Allah aku akan menulis.

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...