28 December 2020

1980 : Cinta Monyet a.k.a Puppy Love. (Episod 1)

            Tahun 1980, naik ke tingkatan tiga. Usia dah mencecah 15 tahun. Walaupun tepatnya aku lahir pada 1.9.1965, baru 14 tahun. Bergelar remaja dan zaman itu merupakan zaman agak nakal bagi remaja sebayaku. Walaupun begitu, aku bukanlah remaja yang betul-betul nakal. Aku boleh katakan, seperti juga remaja lain, kenakalan bergantung kepada individu itu sendiri. Bukanlah baik sangat, tapi kebanyakannya tidak membawa masalah kepada keluarga dan di kalangan rakan-rakan. Tidak terkenal dengan perangai buruk tertentu dan perangai baik yang boleh jadi bualan dan ikutan rakan sebaya. Biasa-biasa saja. Itulah aku. Lebih sebagai pemerhati dan menilai perangai orang lain. Tidak seperti satu dua rakan yang memang terkenal dengan kenakalan yang ekstrim. Bila disebut nama saja, dah tau trademark perangai buruk. Pembuli, pencuri, penipu memang wujud di kalangan rakan sebaya. 

          Tahun 1980 juga tahun penilaian menengah rendah dalam alam persekolahan. Tahun itu tahun yang membawa satu perasaan yang bermacam-macam. Gerun, takut, pesimis bila mendengar rakan-rakan yang telah melalui sistem peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran. Ada rakan senior yang pernah mendapat S dan repeat tahun yang sama denganku. Tambah setahun lagi mengulangkaji perkara yang sama. Ah…boringnya.

          Tahun 1980 itu juga, seperti post sebelum ini, aku mengenali gadis remaja bernama S. Setempat dan ke sekolah yang sama. Satu battalion dengan ayahku, cuma bapa S seorang driver polis. Sementara ayahku Platun 1, A kompeni, BN20. Mereka memang mengenali satu sama lain. Awalnya keluarga S duduk di luar kem. Patutlah aku memang tak pernah nampak S sebelum itu. 

          Tahun itu juga aku begitu bersemangat untuk mengharungi SRP. Setiap pagi pasti aku dan rakan-rakan teruja berjalan kaki dari kem ke sekolah yang jaraknya sekilometer. Apa tidaknya, pasti S juga bersama-sama dengan rakan perempuan yang lain. Kami saling berpandangan. Aku bertambah rasa ingin tahu tentang S selepas hari polis BN 20 disambut di kem sementara di Perlop, Sungai Siput Utara, Perak. Sebuah penempatan pasukan UKK (Unit Kawalan Keselamatan) atau mungkin kem ATM (Angkatan Tentera Malaysia) suatu masa dulu katanya.

          Di kem itu, kami sekeluarga di tempatkan di sebuah dorm yang takda katil hanya dibekalkan tilam. Keluarga S di hujung sebelah kanan sementara keluargaku di hujung sebelah kiri bertentangan. Setiap kali waktu mandi pasti S dan adik-adiknya akan melewati kami dan ke bilik air. Waktu itulah kami saling berpandangan. Aku bertambah suka kepada S sebab rambutnya yang hitam lebat panjang mencecah bahu dan rambut-rambut halus berjurai menutupi dahinya. 

 


          Waktu cuti sekolah pulak aku dan rakan mengambil peluang untuk ke rumah seorang lagi rakan yang berjiran dengan keluarga S. Pastilah sambil menyelam tu nak minum air ya tak. S pula, jika dia tahu aku di rumah sebelah, keluar masuk, keluar masuk sambil menjeling ke arah kami. Malam raya tahun 1980, selepas bertandang ke rumah rakan jiran S, aku dan rakan melewati depan rumah S. S perasan aku, ketika kami sudah melepasi bahagian belakang (dapur) rumahnya. Aku menoleh ke belakang. Siapa sangka rupa-rupanya S sedang berdiri melihat kami. Wowww… aku pasti S juga senang melihat aku.        

No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...