04 July 2008

Ini adalah sebahagian dari cebisan kenangan lama....masih kekal di situ













Ini adalah sebahagian cerita yang hidup dalam diriku.Semuanya macam biasa tiada apa-apa keistimewaan pun jika dilukis di atas kanvas.Tidak memukau hati yang memandang.Tapi dalam jiwa yang menyoroti jejak kembali keperibadian diri yang aku temui adalah betapa aku sebahagian dari daerah ini.Aku terlalu dekat dengannya.Ya aku dibentuk oleh suasana apa yang aku hidup waktu aku bergelar remaja...saat-saat manis...pahit.Rakan-rakan yang kukenal dari pinggir sempadan Thailand ke Kedah...kampung-kampung yang terletak antaranya adalah tafsiran jiwaku kini...




























Pohon-pohon yang tegap gagah bertahun sejak lama kutinggalkan seperti seakan menanti aku datang menyirami dengan air tasik(takung).Dahan-dahan mereka adalah tempat aku bergayut dan bergantung.Teduhan dari panas dan hujan itu kadang-kadang bagai cintanya makhluk Tuhan yang lain kepada yang lain.

























Engkau tahu...segala yang ada di sini masih utuh di situ.Sedikit perubahan yang tidak ketara telah pihak berwajib lakukan seperti mahu mengekalkan kenangan dalam ingatan ini.Cuma aku terkilan tidak lagi dapat menjejaki padang nan luas (kini padang golf)..aku mahu lihat kembali tempat di mana aku berbaring menentang langit sambil berkata Maha luas alam ini.Dan berkata dalam diri segala yang terhidang di depan mataku adalah datang dari Pencipta Yang Satu.





















Mahu aku ceritakan realiti di mana di sinilah Islam menjadi pilihanku.Walau seusia 8 tahun aku telah kenal kebaikan dan kesempurnaan agamaNya.Mahu aku ceritakan bagaimana seusia itu aku telah sujud di lantai kaku Masjid Iskandariah memuji Tuhan...dalam keadaan zahir aku belum punyai sebarang agama ketika itu...? Bila aku kembali mengingati ini...tentu insan yang banyak jasa dan pahala wajah Ustaz Hassan singgah dalam kepalaku...
Ya aku akan ceritakan pada kalian semua rahsia daerah ini yang membentuk jiwa ini..aku tidak tahu jika Allah tidak hantar aku ke sini apakah yang akan terjadi selanjutnya.
Kepada Ustaz Hassan (yang tidak pernah ...tidak pernah marah atau memukulku) ketahuilah aku kini juga telah bergelar sebegitu.




No comments:

Post a Comment

Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.

Kembali menulis.

 Kembali menulis. Dalam usia yang telah mencecah 58 tahun, banyak nostalgia tidak lagi diingati dengan jelas dan tepat. Minat menulis masih ...