Sijil Rendah Pelajaran tahun 1980. Entah mengapa
tiba-tiba aku merasakan peperiksaan itu seperti peperiksaan akhir tahun saja.
Aku optimis dapat mengharungi peperiksaan ini dengan mendapat keputusan yang
baik di hujung keputusan nanti. Segala-galanya kerana hadirnya S yang seperti
menyuntik semangat kepadaku. Aku ingin tiap-tiap hari ke sekolah. Aku ingin
belajar dan membuktikan aku terbaik di kalangan pelajar. Tiap-tiap hari bila ke
sekolah pasti kami saling berpandangan. Jika S di hadapan, pasti dia akan
menoleh ke belakang untuk memastikan aku berada bersaing ke sekolah. Sekiranya
aku di depan, aku akan lakukan perkara yang sama. Mana tahu, kalau-kalau S
lewat ke sekolah. Anehnya kami tidak pernah bertegur sapa dan berbual. Jauh
sekali untuk mengusik S.
Sekolah Menengah Tun Saban terletak di Hulu Perak.
Sekolah luar bandar. Tahun-tahun 1970’an dan 1980’an kemampuan pelajar luar
bandar dalam penguasaan bahasa Inggeris tidaklah membanggakan guru-guru
sekolah. Aku berada di kelas 3A2. Guru Bahasa Inggeris ku seorang wanita
keturunan Tionghua yang manis berambut pendek paras leher. Raut wajah yang
kecil dan lembut perwatakannya menarik
perhatianku. Mrs.Lim, namanya. Sudah berumahtangga dan sedang menanti kelahiran
anak sulung. Mrs. Lim jarang berbahasa Melayu ketika mengajar. Ya lah, nama pun
cikgu B.I, dah tentu speaking English sepanjang pengajaran subjek tu. Aku
sangat meminati subjek ini bukan kerana cikgunya, tapi aku memang suka cara
mengajar Mrs.Lim. Soft spoken dan tak pernah marah-marah. Lagipun waktu aku di
sekolah rendah, aku suka menonton cerita kartun yang kebanyakannya berbahasa
Inggeris. Walaupun tiada sari kata, tapi penggunaan English yang simple
watak-watak kartun itu menyebabkan aku cepat menangkap jalan cerita dan dialognya.
Siri kartun yang paling aku minati ketika sekolah rendah “Sinbad Jr and his
Magic Belt” memang tak pernah lepas. Siri kartun itu memang melekat di fikiran sehingga
kini. Kemungkinan sifat kanak-kanak yang suka watak-watak kartun lucu dan
menghiburkan atau kartun dengan kanak-kanak memang tidak boleh dipisahkan. Lain-lain
siri kartun, Roadrunner, Stop The Pigeon (Dastardly and Muttley in Their Fling
Machine”, Speed Racer dan lain-lain era 1970’an yang tak berapa aku ingat lagi.
Hampir kesemua siri-siri kartun zaman itu tak ada sari kata. Kalaupun aku tidak
memahami apa maksud sesuatu perkataan yang diucapkan pasti kamus Oxford menjadi rujukanku.
Dalam sistem peperiksaan SRP pula ada satu ujian yang
dinamakan Oral English Test. Aku tak mengingati formatnya. Apa yang aku tahu,
pelajar diberi masa untuk membaca teks dalam B.I. Mungkin 15 minit kot. Lepas
tu bila tiba giliran, nama akan dipanggil untuk diuji kefahaman dan kelancaran
berbahasa Inggeris. Mrs.Lim selalu mengingatkan mengenai ujian ini kepada
pelajar. Mungkin beliau risau tahap penguasaan BI yang lemah di kalangan
pelajar. Penguasaan BI di kalangan pelajar luar bandar memang amat rendah.
Kemungkinan era 1970’an di mana televisyen
belum mampu dimiliki oleh penduduk luar bandar. Satu-satunya teknologi
moden yang belum mampu dibeli oleh masyarakat luar bandar yang daif tahun itu. Jadi besar kemungkinan pendedahan kepada siri tv berbahasa Inggeris kurang mendapat perhatian pelajar-pelajar luar bandar.
Berbeza dengan keluargaku, ayahku seorang polis. Bergaji
tetap sudah tentu ayah dapat membeli televisyen hitam putih walaupun dengan
berhutang. Seingat aku, ayahku mula membeli televisyen pada tahun 1972 jenama
Toshiba. Sudah tentulah aku sentiasa melekat di depan tv memandangkan pada
waktu itu aku abang sulung kepada adik-adik yang masih kecil. Saban petang dan
malam, aku hanya tercegat di depan tv jika tak keluar bermain.
Berbalik kepada Oral English Test peringkat
SRP, aku tidak rasa tertekan seperti kebanyakan rakan-rakan yang lain.
Sejak sekolah rendah aku biasa meminjam buku fiksyen berbahasa Inggeris di
perpustakaan sekolah. Kadang-kadang tak faham sangat tapi baca sajalah. Kalau
tak tahu makna kamus Oxford ada.
Waktu yang ditunggu-tunggu pun tiba. Pelajar tingkatan 3 tahun
1980 melalui oral test dengan tenang. Masing-masing aku lihat biasa saja.
Mungkin kami lebih gerun peperiksaan SRP yang bakal tiba tak lama selepas oral
test nanti agaknya. Seorang demi seorang nama rakan-rakan dipanggil. Penemuduga
pula terdiri dari guru-guru dari sekolah yang established beraliran Inggeris di
Lenggong dan Gerik. Bila namaku dipanggil aku diarahkan membaca teks berbahasa
Inggeris secara senyap untuk memahamkan isi teks tersebut. Setelah masa yang
diberi cukup waktunya. Kami diminta membaca teks dengan didengar oleh
penemuduga. Setelah selesai, kami disoal untuk diuji kefahaman teks dan apa sebenarnya cerita dari teks itu.
Selepas sesi soal jawab kami diminta menerangkan tentang diri dan keluarga. Aku
menceritakannya dalam bahasa Inggeris dengan agak lancar. Cikgu yang menyoalku
seorang wanita keturunan tionghua, kulihat guru itu amat teruja dan gembira
berbual denganku. Dia senyum dan kadangkala terhibur mendengar aku bercerita
tentang diri dan keluargaku. Wow, seorang pelajar orang asli begitu lancar dan
fasih berbual dalam bahasa Inggeris, begitulah agaknya dalam fikirannya.
Usai oral test semua kami lega. Aku juga turut berasa
lapang kerana telah melepasi ujian bahasa Inggeris. Pertamakali dalam hidup aku
berbual-bual dengan cikgu dalam bahasa Inggeris. Dalam sesi ujian oral test
pulak tu. Tapi aku tak mengambil kisah sangat. Aku yakin aku akan lulus ujian
itu. Semangat pada tahun itu lain macam. Mungkin kerana kehadiran S yang selalu
di fikiranku agaknya.
Hampir seminggu telah berlalu. Suatu hari Mrs.Lim, guru
bahasa Inggeris masuk ke kelas. Entah mengapa hari itu wajahnya berseri-seri
dan tidak henti-henti tersenyum. Panjang celotehnya tentang betapa gembiranya
dia kerana kami telah melalui oral test dengan baik. Dia memuji kami semua
walaupun pencapaian kami sederhana baginya namun ada satu berita gembira yang
membuatkan dia amat teruja dan ingin berkongsi dengan kami. Katanya, guru-guru
di bilik guru juga begitu teruja mendengar kesimpulan ujian bahasa inggeris
dari guru-guru yang menjadi penemuduga. Kata Mrs.Lim dia tidak menyangka ada
seorang pelajarnya yang menjadi sebutan dan pujian penemuduga. Malah penemuduga
itu juga turut memuji pelajar tersebut. Kami di kelas 3A2 tertanya-tanya
siapakah dia. Mungkinkah dia anak cikgu atau pelajar yang cerdik di kelas 3A1.
Entahlah. Bila pelajar-pelajar mendesak ingin tahu siapa pelajar itu, Mrs.Lim menoleh
ke arahku. Lantas menyebut namaku, Leh!
Aku terkedu dan tersipu-sipu.
No comments:
Post a Comment
Aku sangat berterima kasih kerana anda sudi memberi komen dalam blog aku ini namun aku perlu memberi izin dahulu sebelum ianya kupaparkan.